26 Μαΐου – 20 Αυγούστου 2012 / Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Συμμετέχουν με έργα τους οι: Johannes Bendzulla, Ben Van den Berghe, Demian Bern, Martin Borst & Johannes Tolk, Bernhard Cella, Vesko Gösel, Antje Günther, Adam Harrison, Sascha Herrmann, Jan Hoeft, David Kühne, G. Leddington, Simonis Reimanopolis, Peter Miller, Taiyo Onorato & Nico Krebs, Daniel Poller, Julian Scherer & Johannes Post, Matthias Wollgast
Επιμέλεια: Alexander Basile, Alwin Lay
Εγκαίνια: Σάββατο 26 Μαΐου, 20.00
Συνδιοργάνωση: Ινστιτούτο Γκαίτε / ΜΦΘ
Μια έκθεση με φωτογραφία για την ίδια τη φωτογραφία διοργανώνει στο πλαίσιο του Παράλληλου Προγράμματος της PhotoBiennale το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, σε επιμέλεια των Alexander Basile και Alwin Lay, σε συνεργασία και με την οικονομική υποστήριξη του Ινστιτούτου Γκαίτε.
Ποιες είναι οι διαδικασίες που οδηγούν στη δημιουργία μιας εικόνας; Μήπως η επικέντρωσή μας στο αποτέλεσμα έχει αποδυναμώσει τις πρακτικές παραγωγής της; Σε τέτοιου είδους ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει η έκθεση με τον γερμανικό τίτλο “VOM PHOTO” (παραλλαγή του “VON PHOTO”, μτφ: Για τη φωτογραφία), εξερευνώντας μέσα από μία αυτοαναφορική ρητορική το ίδιο το φωτογραφικό μέσο. Οι τεχνικές και καλλιτεχνικές διαστάσεις της φωτογραφίας, τα βιβλία ως αντικείμενα τέχνης, η σχέση φωτογραφίας και κινηματογράφου, είναι οι βασικές προβληματικές που θέτουν τα έργα των δημιουργών. Χωρίς να αποκλείει καμία στάση απέναντι στη φωτογραφία και αποκηρύσσοντας την ασφάλεια ενός θεσμικού ορισμού του μέσου, η ομαδική αυτή έκθεση αμφισβητεί διαπιστώσεις και προκαθορισμένα συμπεράσματα, και καλεί εν τέλει την ίδια τη φωτογραφία να επαναπροσδιοριστεί.
Όπως λένε και οι επιμελητές της έκθεσης: «Μέσα στο πλαίσιο της “οπτικής κουλτούρας”, η καλλιτεχνική φωτογραφία σήμερα κινδυνεύει να θεωρηθεί ίση με τη διαφήμιση και το lifestyle. Αν υπάρχουν τρόποι να αποφευχθεί αυτή η παγίδα, ποιες είναι οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν και ποιες οι τεχνικές που πρέπει να εφαρμοστούν; Στην έκθεση αυτή εξετάζονται περισσότερο οι τεχνικές της φωτογραφίας και η ίδια η διαδικασία της φωτογράφισης, παρά η εικόνα ως ένα τελικό αποτέλεσμα.».
Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα και εγκαταστάσεις που πραγματεύονται την εξέλιξη και τα όρια των μέσων απεικόνισης, αλλά και τις διαφορετικές πτυχές της διαδικασίας της φωτογράφισης, όπως και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί κάποιος όταν φωτογραφίζει.
Ένα άλλο κομμάτι της έκθεσης εστιάζει σε δημιουργούς που επανεξετάζουν τη σχέση τους με το βιβλίο, καθώς και τη σύνδεση μεταξύ φωτογραφίας και εκδόσεων. Εδώ παρουσιάζονται βιβλία, τα οποία, εκτός από φορείς μετάδοσης πληροφοριών, λειτουργούν κυρίως ως αυτόνομα έργα τέχνης.
Επιπλέον, μέσα από μια σειρά ταινιών που προβάλλονται κατά τη διάρκεια της έκθεσης, εξετάζεται η σχέση κινηματογράφου και φωτογραφίας, αποδεικνύοντας τον άρρηκτο δεσμό που υπήρχε πάντα μεταξύ στατικής και κινούμενης εικόνας.
Η έκθεση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από το Echoraum της Ομοσπονδιακής Αίθουσας Τέχνης στη Βόννη (Απρίλιος-Αύγουστος 2011) σε συνεργασία με την KHM (Kunsthochschule für Medien) της Κολωνίας και το Minus 1/-1 Experimentallabor του καθηγητή Mischa Kuball.
Ο κατάλογος της έκθεσης κυκλοφορεί από τον εκδοτικό οίκο Walther König.
Παράλληλα, η έκθεση περιλαμβάνει τις εργασίες των συμμετεχόντων του εργαστηρίου με τίτλο “Vom Photo Re-Edit Thessaloniki”, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη τον Μάρτιο του 2012, και συγκεκριμένα από τους: Βίκυ Βακούλη, Κατερίνα Βέλλιου, Ιορδάνη Θεοδοσιάδη, Μάρκελλο Κολοφωτιά, Δήμητρα Κούτσιανου, Αιμιλία Κούφα, Αγγελική Παναγιωτίδη, Ελευθερία Πετρίδου, Αρσένιο Τοπτσίδη, Λένα Χατζηνεοφύτου.
Σε συνεργασία με τη Σχολή Καλών Τεχνών-ΑΠΘ.
Στο πλαίσιο της PhotoBiennale:
Συνδιοργάνωση:
Χορηγός εγκαινίων: