4 Νοεμβρίου 2011 – 24 Φεβρουαρίου 2012 / Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το 52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνδιοργανώνουν την έκθεση “Ένας κόσμος χωρίς περιθώρια” του Σπύρου Στάβερη.
Πρόκειται για μια αναδρομική έκθεση φωτογραφίας, που περιλαμβάνει περίπου 300 έργα του γνωστού Έλληνα φωτογράφου από το 1982 μέχρι σήμερα, παρουσιάζοντας εικόνες δρόμου, αστικής ζωής, πορτρέτα επωνύμων και ανωνύμων, στιγμιότυπα κάθε είδους γεγονότος -από νησιωτικά πανηγύρια μέχρι και λούμπεν σκηνές – όπως και ταξίδια του ίδιου του φωτογράφου: Έναν κόσμο χωρίς περιθώρια.
Τα έργα παρουσιάζονται μέσα από τις ενότητες: «Η αρχή», «Η αναζήτηση», «Το θέαμα», «Οι πρωταγωνιστές», «Τα παρασκήνια», «Η γιορτή». Μέρος των έργων παρουσιάζεται σε μορφή προβολής-slideshow.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Βαγγέλης Ιωακειμίδης, τον σχεδιασμό και την οργάνωση οι Αλεξάνδρα Αθανασιάδου, Θάνος Σταυρόπουλος και την οργάνωση παραγωγής η Άννα Μηλώση.
Εκθεσιακός κύκλος του ΜΦΘ: Φωτογραφία και Κινηματογράφος
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης προβάλλεται επίσης ένα φιλμ αφιερωμένο στο έργο και την πορεία του δημιουργού (Σκηνοθεσία: Πάνος Θωμαΐδης).
Παράλληλα με την έκθεση κυκλοφορεί η έκδοση-μονογραφία «Ένας κόσμος χωρίς περιθώρια. Σπύρος Στάβερης 1982-2011» από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Ορισμένα έργα ενδέχεται να θίξουν την ευαισθησία του κοινού. Ανήλικα άτομα θα πρέπει να συνοδεύονται για την είσοδό τους στην έκθεση.
«O Σπύρος Στάβερης είναι γνωστός στο ευρύ κοινό από τις δημοσιεύσεις των φωτογραφιών του στον έντυπο περιοδικό τύπο από τη δεκαετία του 1990 και ένθεν. Η έκθεση αυτή αποκαλύπτει πως το φάσμα των ενδιαφερόντων του, όπως και η γραφή του, δεν περιορίζονται ούτε σε εκείνη την εποχή, ούτε σε εκείνες τις εικόνες.
Δεν είναι μόνο τα κορίτσια της οδού Αθηνάς, τα “σκυλάδικα”, η λούμπεν Αθήνα, το lifestyle της κοσμικής νύχτας, οι καλτ φιγούρες, με τις οποίες καταπιάνεται ο δημιουργός. Φωτογραφίζει το αστικό τοπίο, τη διονυσιακή πλευρά των νησιωτικών πανηγυριών, προσωπικότητες από την Ελλάδα και το εξωτερικό (ανώνυμους και επώνυμους), τα γεγονότα και τις διαδηλώσεις στον δρόμο, την καθημερινή ζωή, ενώ επίσης ταξιδεύει. Έτσι άλλωστε ξεκινάει και τη φωτογραφική του πορεία: με ένα ταξίδι που χρηματοδοτεί μόνος του στην Τουρκία το 1987.
Ο ίδιος χαρακτηρίζει τον εαυτό του ως “φωτογράφο χωρίς ιδιότητες”. Όμοια με τον ήρωα του Μούζιλ και ο Στάβερης προφανώς προσπαθεί να αποδεσμευτεί από τις συμβάσεις, να παρεισφρήσει στον πολύπλοκο ιστό της καθημερινότητας και να φωτογραφίζει. Συνεχώς. Η αγάπη του προς την εικόνα ξεκινά από τον κινηματογράφο, ενώ στις αναμνήσεις του κυριαρχεί και η εικόνα ενός τσίρκου. Το “θέαμα” δηλαδή. Με αυτό ξεκινά ως αυτοδίδακτος φωτογράφος και με αυτό συνεχίζει στα επόμενα τριάντα χρόνια, αλλά με διευρυμένη και τέλος αντεστραμμένη τη σημασία του. Εικόνες που κανονικά ήταν εγκλωβισμένες στην “κοινωνία του θεάματος”, επανοηματοδοτούνται από τον δημιουργό και αποκτούν βάθος για να ξαναπροσφερθούν προς βορά του ίδιου του κοινού – αλλά αυτή τη φορά, σμιλεμένες από την πλάγια ματιά του.»
Βαγγέλης Ιωακειμίδης
Συνδιοργάνωση:
Η έκθεση χρηματοδοτείται μεταξύ άλλων δράσεων του 52ου ΦΚΘ από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2007-2013.