Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του προγράμματος«Θεσσαλονίκη-Σταυροδρόμι Πολιτισμών» του ΥΠ.ΠΟ.Τ. (2012: Νοτιοανατολική Ευρώπη,2011: Μέση Ανατολή), σχεδιάζει και διοργανώνει κατά τη διάρκεια όλου του 2012 φωτογραφικές αποστολές, όπου διεθνείς φωτογράφοι καλούνται να αποτυπώσουν τη σύγχρονη όψη της πόλης της Θεσσαλονίκης, αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Τα έργα που θα προκύψουν από τις αποστολές θα εμπλουτίσουν τη συλλογή του Μουσείου, ενώ στη συνέχεια θα πραγματοποιηθεί έκθεση φωτογραφίας και η αντίστοιχη έκδοση.
Πρώτος καλεσμένος του ΜΦΘ, ο Γάλλο-Λιβανέζος δημιουργός Fouad Elkoury, ο οποίος βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη από τις 17 έως τις 27 Ιανουαρίου 2012 έπειτα από πρόσκληση του Μουσείου και πρόκειται να κληθεί ξανά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου, προκειμένου να ολοκληρώσει τη φωτογραφική αποστολή που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Χορηγός σίτισης φωτογραφικών αποστολών:
Χορηγοί επικοινωνίας:
————————————————————————————————————–
Fouad Elkoury
Γεννήθηκε το 1952 στο Παρίσι. Ζει μεταξύ Παρισιού και Βηρυτού.
Αφού πήρε πτυχίο αρχιτεκτονικής στο Λονδίνο στο 1979, ο Elkoury στράφηκε προς τη φωτογραφία, φωτογραφίζοντας την καθημερινή ζωή στον Λίβανο. Κάλυψε την ισραηλινή εισβολή στη Βηρυτό το 1982 και οι φωτογραφίες του δημοσιεύτηκαν μεταξύ άλλων στη γαλλική εφημερίδα Libération. Το 1984 εξέδωσε το Beyrouth Aller–Retour, ένα βιβλίο για τη ζωή μιας πόλης σε εμπόλεμη κατάσταση. Τον επόμενο χρόνο έστρεψε τον φωτογραφικό του φακό στον αιγυπτιακό κινηματογράφο, ενώ παράλληλα ανέλαβε μια σειρά πορτραίτων Αράβων συγγραφέων. Η δουλειά του στο αστικό τοπίο της Μασσαλίας είχε ως αποτέλεσμα μια έκθεση στο Μουσείο τηςVieille Charité το 1986 και διατήρησε το ενδιαφέρον του για τη φωτογράφιση πόλεων: Ρώμη, Αμμάν, Τζιμπουτί.
Το 1989, ο Elkoury έγινε μέλος του πρακτορείου Rapho και κέρδισε το βραβείο Medicis Hors lesMurs, προτού περάσει έναν χρόνο στην Αίγυπτο, ακολουθώντας τα βήματα του Gustave Flaubertκαι του Maxime Du Camp. Το 1991, έλαβε μέρος σε δύο συλλογικές σειρές: στην Πέτρα της Ιορδανίας η πρώτη και στη Βηρυτό η δεύτερη, αποτυπώνοντας με το φακό του τον απόηχο του πολέμου. Η τελευταία εκδόθηκε στο λεύκωμα Beirut City Centre, από τις εκδόσεις Cyprés και παρουσιάστηκε σε μια έκθεση στο μουσείο Palais de Tokyo στο Παρίσι το 1993. Το βιβλίο αποτελεί ορόσημο στην ιστορία της φωτογραφίας. Η δουλεία αυτή αποτέλεσε έμπνευση για μια σειρά προσωπικών έργων στο αεροδρόμιο Charles de Gaulle και στη χωρισμένη στα δύο πόλη της Λευκωσίας.
Το μεγάλο χρονικό διάστημα που πέρασε στη Γάζα και στα Κατεχόμενα Εδάφη ο Elkoury, είχε ως αποτέλεσμα την έκδοση Palestine, l‘envers du miroir των εκδόσεων Hazan το 1996. Ακολούθησαν ακόμα δύο βιβλία σχεδόν ταυτόχρονα: το Suite Egyptienne των εκδόσεων ActesSud το 1997 και το Liban Provisoire των εκδόσεων Hazan το 1998.
Το 1997, ο Elkoury συν-ίδρυσε το Arab Image Foundation με έδρα τη Βηρυτό, έναν οργανισμό που στόχο του έχει να αρχειοθετεί και να διατηρεί τη φωτογραφία της περιοχής, κάνοντας παράλληλα το μέσο πιο προσιτό. Τον επόμενο χρόνο μετακόμισε στην Τουρκία και παρήγαγε ένα πλούσιο φωτογραφικό οδοιπορικό, την τελευταία αμιγώς φωτογραφική δουλειά του.
Το 2002, το Maison Européenne de la Photographie του Παρισιού, του ανέθεσε τη δημιουργία μιας έκθεσης για την οποία παρουσίασε μια νέα συλλογή φωτογραφικών συνθέσεων. Στο πλαίσιο της έκθεσης παρουσίασε το πρώτο του βίντεο Lettres à Francine, βασισμένο στις φωτογραφίες του από την Τουρκία. Ο κατάλογος που συνόδευε την έκθεση, με τίτλο Sombres, εκδόθηκε από τη Marval. Το 2003, σκηνοθέτησε το δεύτερό του βίντεο με τίτλο Moving Out. Ακολούθησε η πραγματεία για τη φωτογραφία La sagesse du photographe, που εκδόθηκε στο Παρίσι το 2004.
Το 2005 ξεκίνησε να δουλεύει επάνω σε δύο νέα ξεχωριστά έργα: μια φωτογραφική δουλειά με τίτλο Civilisation, fake = real? που υλοποιήθηκε με την υποστήριξη της 6ης Μπενιάλε της Sharjahκαι παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της, και ένα βίντεο με τίτλο Welcome to Beirut. Μετά τον πόλεμο στον Λίβανο το καλοκαίρι του 2006, δημιούργησε το φωτογραφικό ημερολόγιο On war and love. Η σειρά παρουσιάστηκε αρχικά στην Galerie Tanit στο Μόναχο και έπειτα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2007. Ο κατάλογος εκδόθηκε από τις εκδόσεις Intervalles στο Παρίσι μέσα στον ίδιο χρόνο.
Μεταξύ του 2008-2009, ο Elkoury ανέπτυξε το πρότζεκτ με τίτλο What happened to my dreams, μια φωτογραφική σειρά για σύγχρονα κοινωνικο-πολιτικά ζητήματα που εξερευνούσε καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Παρουσιάστηκε ταυτόχρονα στο Ντουμπάι, το Παρίσι και τη Βηρυτό. Το 2010-2011, εργάστηκε σε εγκαταλελειμμένες στρατιωτικές βάσεις της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, κυρίως στην Ανατολική Ευρώπη. Το καλοκαίρι του 2011, μαζί με την έκθεση του στο Κέντρο Τέχνης της Βηρυτού, εξέδωσε το βιβλίο Be…longing με τον εκδοτικό οίκο Steidl.
www.fouadelkoury.com