13 Αυγούστου – 25 Σεπτεμβρίου 2013 / Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Prix Pictet Commissions / Φωτογραφικές αποστολές
Munem Wasif – Water 2009
Ed Kashi – Earth 2010
Chris Jordan – Growth 2011
Simon Norfolk – Power 2013
Prix Pictet Power / Δύναμη (βιντεοπροβολή)
Robert Adams, Daniel Beltrá, Mohamed Bourouissa, Philippe Chancel, Edmund Clark, Carl De Keyzer, Luc Delahaye, Rena Effendi, Jacqueline Hassink, An-My Lê, Joel Sternfeld, Guy Tillim
Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσιάζει έκθεση φωτογραφίας με τα έργα από τις φωτογραφικές αποστολές των Munem Wasif, Ed Kashi, Chris Jordan, Simon Norfolk (σε προβολή), που διοργανώθηκαν στο πλαίσιο του διεθνούς βραβείου Prix Pictet, συνεχίζοντας τη συνεργασία του με την ελβετική τράπεζα Pictet και την Candlestar (Λονδίνο).
Παράλληλα, παρουσιάζονται σε βιντεοπροβολή τα έργα των 12 φωτογράφων (Robert Adams, Daniel Beltrá, Mohamed Bourouissa, Philippe Chancel, Edmund Clark, Carl De Keyzer, Luc Delahaye, Rena Effendi, Jacqueline Hassink, An-My Lê, Joel Sternfeld, Guy Tillim) που επιλέχθηκαν στην τελική φάση του τέταρτου βραβείου Pictet με θέμα «Power / Δύναμη».
Το Βραβείο Pictet (www.prixpictet.com)
Το Βραβείο Pictet (Prix Pictet) αποτελεί ένα παγκόσμιο βραβείο για τη φωτογραφία και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Σκοπός του βραβείου είναι να επιστήσει την προσοχή του κοινού παγκοσμίως στις κοινωνικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις της νέας χιλιετίας, χρησιμοποιώντας τη δύναμη της φωτογραφίας.
Ο πρώτος κύκλος του βραβείου είχε ως θέμα του το «Νερό (Water)», ο δεύτερος τη «Γη(Earth)», ο τρίτος την «Ανάπτυξη (Growth)» και ο τέταρτος τη «Δύναμη (Power)».
Το βραβείο αποτελείται από δύο μέρη: ένα χρηματικό έπαθλο (100.000 ελβετικά φράγκα) που απονέμεται σε εκείνον φωτογράφο ο οποίος, σύμφωνα με τη γνώμη μιας ανεξάρτητης επιτροπής, παρήγαγε μια σειρά έργων που ανταποκρίνεται πιο πειστικά στο εκάστοτε θέμα του βραβείου, και τη φωτογραφική αποστολή (commission), η οποία αποτελεί μια μορφή πρόσκλησης από τους μετόχους της Τράπεζας Pictet & Cie σε έναν από τους φωτογράφους της τελικής φάσης του κάθε βραβείου να ταξιδέψει και να φωτογραφίσει μια συγκεκριμένη περιοχή, όπου η Τράπεζα υποστηρίζει ένα σχέδιο βιωσιμότητας.
Το Βραβείο Pictet στο ΜΦΘ
Στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα οι εργασίες των Munem Wasif, Ed Kashi, Chris Jordan και Simon Norfolk, στους οποίους ανατέθηκε να φωτογραφίσουν στο Μπαγκλαντές, τη Μαδαγασκάρη, την Κένυα και το Αφγανιστάν αντίστοιχα στους τέσσερις κύκλους του Βραβείου.
Σημειώνεται ότι η εργασία του πολυβραβευμένου δημιουργού Simon Norfolk, που παρουσιάζεται σε προβολή, παρουσιάστηκε επίσης σε προβολή στο φεστιβάλ φωτογραφίας “Les Rencontres d’Arles” στη Γαλλία τον Ιούλιο του 2013 και προγραμματίζεται να εκτεθεί στο Somerset House στο Λονδίνο τον Οκτώβριο του 2013.
Η έκθεση του ΜΦΘ περιλαμβάνει επίσης και βιντεοπροβολή με τα έργα των φωτογράφων (Robert Adams, Daniel Beltrá, Mohamed Bourouissa, Philippe Chancel, Edmund Clark, Carl De Keyzer, Luc Delahaye, Rena Effendi, Jacqueline Hassink, An-My Lê, Joel Sternfeld, Guy Tillim) που επιλέχθηκαν στην τελική φάση του τέταρτου βραβείου Pictet με θέμα τη «Δύναμη».
Η έκθεση αυτή δεν αποτελεί την πρώτη συνεργασία του ΜΦΘ με το διεθνές Βραβείο Pictet. Το ΜΦΘ, στο πλαίσιο του εκθεσιακού του κύκλου «Τα τέσσερα στοιχεία της Φύσης και ο άνθρωπος», παρουσίασε τις εκθέσεις «Νερό-Ρεύματα» (2008-2009) και «Γη-Ίχνη» (2009-2010), το ένα μέρος των οποίων περιελάμβανε τα έργα των φωτογράφων που επιλέχθηκαν στην τελική φάση του Βραβείου Pictet και το άλλο – παραγωγή του Μουσείου – έργα Ελλήνων και ξένων δημιουργών. Παράλληλα, το 2011 παρουσίασε την έκθεση «Ανάπτυξη», η οποία δεν εντάχθηκε στο συγκεκριμένο κύκλο του Μουσείου και περιελάμβανε μόνο τα έργα του Βραβείου Pictet.
Munem Wasif – Αλμυρά Δάκρυα: Ζωές ξεχασμένες στη Σαθκίρα του Μπανγκλαντές
Φωτογραφική αποστολή: Νερό
Οι εικόνες του Munem Wasif είναι από την περιοχή της Σαθκίρα του νοτιοδυτικού Μπανγκλαντές. Eκεί κάθε χρόνο, χιλιάδες άνθρωποι πεθαίνουν από ασθένειες που σχετίζονται με το νερό, οι οποίες θα μπορούσαν εύκολα να αποφευχθούν. Ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής και της ανεξέλεγκτης καλλιέργειας γαρίδας, η περιοχή μαστίζεται συχνά από φυσικές καταστροφές, υφίσταται ακανόνιστες, ζημιογόνες βροχοπτώσεις, και μία σταθερή αύξηση στην αλμυρότητα των υδάτινων πόρων της. Οι καθιερωμένες δομές εργασίες και οι κοινωνικοί ιστοί που βασίζονταν άλλοτε σε αυτές, έχουν καταστρατηγηθεί. Η αγροτική εργασία έχει υποβαθμιστεί σε εποχιακή ενασχόληση και πολλοί είναι εκείνοι που επιχειρούν να διανύσουν τεράστιες αποστάσεις προς εύρεση πόσιμου νερού, ψαριών και οικοδομικών υλικών – «ανέσεις» που μπορούσαν να βρουν πολύ ευκολότερα στο παρελθόν. Αναγκασμένοι σε ένα τέτοιο τρόπο ζωής εκτίθενται σε μία τρομακτική σειρά, ασυνήθιστων ίσως, κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των επιθέσεων από σκυλόψαρα, βασιλικές κόμπρες αλλά ακόμη και από την υπό εξαφάνιση τίγρη της Βεγγάλης.
Το φωτογραφικό αποτέλεσμα αποτελεί ένα σπαρακτικό, αλλά ταυτόχρονα ευαίσθητο κάλεσμα για δράση.
Ed Kashi – Μαδαγασκάρη: Μια χώρα εκτός ισορροπίας
Φωτογραφική αποστολή: Γη
Η Μαγαδασκάρη ανήκει, σύμφωνα με επιστήμονες, στις τρεις σημαντικότερες, όσον αφορά τη βιοποικιλότητά της, περιοχές του πλανήτη. Ταυτόχρονα, βρίσκεται και στη λίστα με τις πιο φτωχές και περιβαλλοντικά προβληματικές χώρες στον κόσμο. Μέσα από τις εικόνες του Ed Kashi μπορεί κανείς να δει την απειλούμενη ομορφιά του νησιού αυτού. «Η αποστολή αυτή για το Βραβείο Pictet βρίσκεται σε ευθεία σχέση με την κραυγή που ακούγεται παγκοσμίως ζητώντας να σταματήσουμε και να αναλάβουμε τις ευθύνες μας, όπως ορίζονται από τους αξιοπρεπείς και γεμάτους ζωντάνια κατοίκους της νοτιοανατολικής Μαγαδασκάρης», λέει o Kashi.
Chris Jordan – Ushirikiano: Χτίζοντας ένα Βιώσιμο Μέλλον στη Βόρεια Κένυα
Φωτογραφική αποστολή: Ανάπτυξη
Ο Chris Jordan ονομάζει τη σειρά φωτογραφιών του στην Κένυα, Ushirikiano. Η λέξη σημαίνει «συνεργασία» στα σουαχίλι. Το έργο του επικεντρώνεται στην επισφαλή ύπαρξη και διαβίωση των κοινοτήτων της βόρειας Κένυας, η οποία μαστίζεται από καταστροφική ξηρασία. Ο ίδιος εξηγεί: «Η ανάθεση του Prix Pictet ήταν ένα σαφάρι χιλίων μιλίων σε μορφή φωτο-ντοκιμαντέρ και σε μέρη της Κένυας όπου σπάνια βλέπουν οι τουρίστες. Εκεί συνάντησα μη-κυβερνητικούς οργανισμούς να δουλεύουν με τις τοπικές φυλές, για να δημιουργήσουν έναν βιώσιμο τρόπο ζωής, βασισμένο στη μέριμνα και την διάσωση του περιβάλλοντος, την προστασία της άγριας ζωής και την ειρήνη. Παρά τις τεράστιες αντιξοότητες – μεταξύ των οποίων η φτώχεια, η ξηρασία, το παράνομο κυνήγι άγριων ζώων – καθώς και την εισβολή αμφίβολης ποιότητας θρησκευτικής, εμπορικής και εκπαιδευτκής κουλτούρας, αυτή η ήσυχη, μικρής εμβέλειας επανάσταση, της οποίας ηγούνται οι γέροντες των φυλών, φέρνει σταδιακά ειρήνη και σταθερότητα σε μία μεγάλη περιοχή της Κένυας. Αποτελεί ίσως ειρωνεία το ότι οι πιθανότητες επιτυχίας τους μακροπρόθεσμα, εξαρτάται κυρίως από εμάς, τον υποτιθέμενο ανεπτυγμένο κόσμο και το κατά πόσο μπορούμε να αλλάξουμε τον τρόπο που ζούμε, λαμβάνοντας υπόψη ότι αυτό το κομμάτι της Κένυας ρημάζεται ολοένα και περισσότερο από τις συνέπειες της παγκόσμιας κλιματικής αλλαγής.»
Simon Norfolk – Η εποχή της καταστροφής
Φωτογραφική αποστολή: Δύναμη
Οι φωτογραφίες του Simon Norfolk είναι το αποτέλεσμα μιας σειράς ταξιδιών στο Αφγανιστάν, στην περιοχή Bamyan, τα οποία υποστηρίχθηκαν από την ανθρωπιστική οργάνωση “Medair” που έχει την έδρα της στην Ελβετία και αποτελεί εταίρο του Prix Pictet για τον τέταρτο κύκλο του βραβείου. Η “Medair” δραστηριοποιείται στο Αφγανιστάν από το 1996, βοηθώντας τις τοπικές κοινότητες να μάθουν τεχνικές επιβίωσης απέναντι σε φυσικές καταστροφές. Επίσης, διδάσκει και εφαρμόζει στρατηγικές Μείωσης Ρίσκου Καταστροφής, όπως είναι η δημιουργία υποδομών πρόληψης πλημμύρας, έτσι ώστε οι κοινότητες να έχουν τη δύναμη να προστατευθούν από μελλοντικές απειλές.
Βιογραφικά
Munem Wasif (γ. 1983)
Γεννήθηκε στο Μπανγκλαντές. Απόφοιτος της Παθσάλα, της διακεκριμένης στη Νότιο Ασία, Ακαδημίας Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ο Wasif ξεκίνησε την καριέρα του ως φωτο-δημοσιογράφος για την Daily Star – διακεκριμένη αγγλική εφημερίδα στο Μπανγκλαντές. Οι φωτογραφίες του έχουν δημοσιευτεί σε πολλές εκδόσεις συμπεριλαμβανομένης και της Le Monde, Himal Southasian, Asian Geographic, Photo District News, Zonezero και PDFX12. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε διεθνείς εκθέσεις μεταξύ άλλων και στο Tokyo Metropolitan Museum of Photography (Iαπωνία), την Getty Image Gallery (Ηνωμένο Βασίλειο), την Whitechapel Gallery (Ηνωμένο Βασίλειο) και το Winterthur Fotomuseum (Ελβετία). Με τη σειρά των έργων του με τίτλο Κλιματικός Μετανάστης από το Μπανγκλαντές βρέθηκε στους τελικούς υποψήφιους για το Bραβείο Pictet το 2008. Η σειρά αυτή χρονογραφεί της ζωές προσφύγων από το Μπανγκλαντές, οι οποίοι αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν εξαιτίας των καταστροφικών πλημμύρων, της ξηρασίας και της ζέστης.
www.munemwasif.com
Ed Kashi (γ.1957)
Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη. Ο Ed Kashi έχει αφιερωθεί στην καταγραφή κοινωνικών και πολιτικών θεμάτων που ορίζουν τους καιρούς μας. Οι εικόνες του Kashi έχουν δημοσιευτεί και έχουν λάβει πολλά βραβεία παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων και των Pictures of the Year International, World Press Foundation, Communication Arts and American Photography. Ακόμη, έργα του έχουν παρουσιαστεί στο George Eastman House (ΗΠΑ), το διεθνές φωτογραφικό φεστιβάλ Rencontres d’Arles (Γαλλία), τη Noorderlicht Gallery (Ολλανδία), το Angkor Photography Festival (Καμπότζη), καθώς και στα κεντρικά γραφεία της Παγκόσμιας Τράπεζας. Ο Kashi έφτασε στην τελική φάση για το δεύτερο βραβείο Pictet με τη σειρά του Η Κατάρα του Μαύρου Χρυσού: 50 Χρόνια Πετρέλαιο στη Δέλτα του Νίγηρα, η οποία ρίχνει φως στο μεγάλο περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος της εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων πετρελαίου στη Δυτική Αφρική.
www.edkashi.com
Chris Jordan (γ.1963)
Ο Chris Jordan είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος δημιουργός και πολιτιστικός ακτιβιστής με βάση το Σιάτλ των ΗΠΑ. Η εργασία του εξερευνά τη σύγχρονη μαζική κουλτούρα από μία πληθώρα φωτογραφικών και εννοιολογικών οπτικών, συνδέοντας το θεατή με το μέγεθος και τη δύναμη της συλλογικής συμπεριφοράς της ανθρωπότητας. Τα έργα του Jordan έχουν εκτεθεί και έχουν δημοσιευτεί παγκοσμίως, ενώ ήταν στους τελικούς υποψήφιους για Βραβείο Pictet με θέμα την Ανάπτυξη για τη σειρά του Midway: Message from the Gyre. Αυτή η σειρά δείχνει εικόνες από νεκρά νεογνά άλμπατρος, τα οποία οι γονείς τους τάισαν με δολοφονικές ποσότητες πλαστικού, θεωρώντας πως τα σκουπίδια που επέπλεαν στο Midway Atoll του Ειρηνικού ήταν φαγητό. Οι εικόνες υπογραμμίζουν τη θλιβερή πραγματικότητα της καταστροφής ενός φυσικού βιότοπου και του βιοπορισμού των πλασμάτων αυτών, αποτέλεσμα της αλόγιστης ρήψης σκουπιδιών από τον άνθρωπο.
www.chrisjordan.com
Simon Norfolk (γ. 1963)
Γεννήθηκε στη Νιγηρία. Ο Simon Norfolk είναι ένας πολυβραβευμένος φωτογράφος, του οποίου η δουλειά εδώ και περισσότερο από δέκα χρόνια διερευνά την έννοια του «πεδίου μάχης» σε κάθε μορφή. Μεταξύ άλλων έχει κερδίσει τα βραβεία Le Prix Dialogue στο Φεστιβάλ Les Rencontres d’Arles το 2005, το Infinity Prize από το International Center of Photography το 2004, τοEuropean Publishing Award το 2002 κ.ά. Έχει φωτογραφίσει σε μερικές από τις χειρότερες πολεμικές ζώνες σε όλο τον κόσμο. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις διεθνώς. Έχει εκδώσει τέσσερις μονογραφίες με το έργο του: Afghanistan: chronotopia (2002), που εκδόθηκε σε πέντε γλώσσες, For Most of It I Have No Words (1998) σχετικά με τόπους γενοκτονίας, Bleed (2005) για τον πόλεμο στη Βοσνία και πιο πρόσφατα τοBurke+Norfolk; Photographs from the War in Afghanistan (2011). Έργα του ανήκουν σε συλλογές όπως αυτή του Museum of Fine Arts στο Houston, του Getty στο Λος Άντζελες και της Tate Modern.
www.simonnorfolk.com
Στο πλαίσιο του Παράλληλου Προγράμματος:
Χορηγοί: